4.6
(36)
Het is verwarrend: de termen ‘declaratie’ en ‘facturatie’ worden vaak door elkaar gebruikt. Wat is nu eigenlijk het verschil? Gezien vanuit het perspectief van degene die de kosten heeft gemaakt: facturen worden opgenomen in je administratie en bij een declaratie is dat niet het geval. Voor degene die de declaratie/factuur ontvangt, de opdrachtgever, geldt dat beiden in de administratie worden verwerkt als kosten.

Bij facturatie breng je zakelijk gemaakte kosten in rekening op de factuur en moet je er BTW over in rekening brengen. Bij declaratie gaat het om privé voorgeschoten bedragen die je terug wilt vragen aan je opdrachtgever. Je neemt de bonnen van uitgaven, in tegenstelling tot facturatie, dus niet op in je administratie, maar je verstuurt ze naar de opdrachtgever en berekent er geen BTW over.

Privérekening

Je declareert je onkosten dan inclusief btw met een declaratieformulier, net als werknemers bij een bedrijf doen. Je voegt de originele bon of factuur bij en laat de onkostenvergoeding direct op je privérekening storten. Op deze manier blijft de transactie helemaal buiten de boeken van jouw freelancepraktijk. Dat geeft misschien wat minder administratieve overhead, al moet je wel een declaratieformulier opvragen en invullen.

In het algemeen is het echter beter de kosten die verband houden met je freelance werkzaamheden toe te voegen op je factuur. Je benadrukt zo dat je zakelijk handelt en vermijdt de schijn van declareren als werknemer. Dit zou mee kunnen wegen bij een eventuele beoordeling van een fictief dienstverband.

Hoe informatief vond je dit artikel?

Klik op een ster om je oordeel te geven

Gemiddelde score 4.6 / 5. Aantal stemmen: 36

Wees de eerste om dit artikel te beoordelen

Omdat je dit artikel informatief vond...

Volg ons op Facebook! En dank voor je feedback.

Oei, je bent niet tevreden over het artikel

We willen je graag zo goed mogelijk informeren.

Zou je ons kunnen vertellen wat we kunnen verbeteren?